24. Nov 2020

Frivillighåndbok

Tusen takk for at du vil være med som frivillig på Julemarkedet i Trondheim i denne spesielle tiden!

Her er diverse informasjon som forhåpentligvis svarer på alt du måtte lure på 🙂

Midtbyen Management har hele veien tett kontakt med kommuneoverlege i forbindelse med planlegging og tilrettelegging av Julemarkedet. Kommuneledelsen har vært tett på i forbindelse med nødvendige tiltak for gjennomføring, og støtter og heier på at Julemarkedet gjennomføres innenfor rammene som gjelder per tidspunkt.

Dersom du sitter igjen med spørsmål så må du gjerne ta kontakt på frivillig@julemarkedet-trondheim.no

 

Årets viktigste tiltak:

  • Ikke møt opp på vakt dersom du har symptomer på luftveisinfeksjon – husk å gi oss beskjed 🙂
  • Sørg for å holde én meters avstand fra alle så langt det går an – om dette ikke er mulig skal munnbind benyttes.
  • Sørge for å vaske hender ofte og benytte deg av håndsprit.

Nyttige linker

Instruksene for de ulike finner du her:

 

 

PRAKTSK INFO

Festivalbase: Årets festivalbase er i Munkegata 40. Lokalet vil være åpent og alle dager frivillige har vakter på Julemarkedet. Her kan du ta pause, få julestemning, bli kjent med nye mennesker og spise måltid.

Bespisning: Tidligvakta kan gå til frivilligbase og forsyne seg med enkel lunsj. Formiddagsvakt spiser middag etter endt vakt. Senvakta spiser middag før de starter på vakt eller etter nærmere avtale. Middagen serveres på festivalbasen fra kl 14.30.

Hittegods: Bringes i første runde til infoboden utenfor Trondheim Torg, og fraktes etterhvert til festivalbasen og legges i en egen hittegodseske.

Røyking: Det er ikke tillatt med røyking på Julemarkedsområdet. Skal man røyke mens man er på vakt, må man ta av uniform.

Alkohol: Det er ikke tillatt å nyte alkohol på vakt. Dersom du blir sett mens du nyter alkohol, må du gå fra vakt.

Bekledning: Kjøkkenproduksjon og vertskap i lavvoen: Bruk vest, forkle og lue med Julemarkedets logo under vakten. Disse hentes og leveres i garderoben i kafélavvoen. Forkle og lue benyttes på kjøkkenproduksjon, i kafélavvoen. Mattilsynet krever at alle i kafé og kjøkken har hodeplagg.

Øvrige vakter: Bruk gul vest over vanlige klær. Kle deg etter været og om du skal være inne eller ute. Private klær, sekker og verdisaker kan lagres i garderobe på festivalbasen eller i kafélavvoen.

Goder: Som en hjertelig takk får innsatsen får alle frivillige følgende goder: 

  • Mat og drikke på vakt 
  • Trekning av gavekalender hver dag (kun èn premie pr dag)
  • 1 matbong på et gratis måltid du kan nyte i kafélavvoen en kveld du har fri 
  • Gode priser på et utvalg av mat og drikke i kafélavvoen gjennom hele perioden (se nedenfor)
  • Drikkeflaske 
  • Termokopp 
  • De som jobber 4 vakter eller mer får en ekstra overraskelse 
  • Avslutningsmiddag i januar 
  • Attest (ved forespørsel)
Rabatt i kafèlavvoen
Vaffel 20 kr
Grøt 35 kr
Grillpølse 25 kr
Storfegryte 100 kr
Baccalao 100 kr
Pils (Austmann) 60 kr

For å få rabatt i kafèlavvoen må varene bestilles i kassa. Vis frem en mail fra Julemarkedet for å synliggjøre at du er frivillig 🙂

 

ARENAKART

 

KJEKT Å VITE OM SMITTEVERN

  • Munnbind og hansker blir gjort tilgjengelige. Alle som jobber i kafélavvoen må bruke munnbind til enhver tid. Alle andre utenfor kafèlavvoen som ønsker å bruke munnbind får også utdelt munnbind på starten av vakta. Munnbindet leveres til vask ved slutten av hver vakt.
  • Alle besøkende i kafèlavvoen blir møtt i døra og henvist en sitteplass, det vil ikke være gjester i kafèlavvoen som ikke har en plass å sitte. Dermed er det veldig lett å holde styr på hvor mange det er plass til. Ingen skal stå i kø i baren, så det vil omtrent ikke bli mingling i det hele tatt. Alle sittegrupper har god avstand. 
  • Smittesporing er anbefalt og vi oppfordrer alle som kommer inn om at de registrerer seg i bestillingsappen vår.
  • Alle som kommer bruker håndsprit i døra, og alle bord hard håndsprit. Det er ikke påbudt med munnbind for besøkende, men de skal holde en meters avstand, også når de sitter. Det vil derfor kun være 4 gjester per bord. 
  • Vi serverer alkohol, men lavvoen stenger tidlig – vi har (nesten) aldri hatt problemer med at folk blir beruset, og vi har ekstra vakthold til å ta seg av slike situasjoner om de skulle oppstå. 

 

 

IVARETAKELSE I KAFÈLAVVOEN

Antallet mennesker som er tillatt i kafèlavvoen er betraktelig mindre enn ifjor. Dette er satt mtp ivaretakelse av avstand, og igjen, støttet av kommuneoverlegen.

Kravene fra stat og regjering ang restaurant er bare at det er god nok avstand og at smitteverntiltak blir ivaretatt – altså ikke noen øvre grense så lenge du har stor nok plass og sitteplasser til hver gjest.

For alle involverte – deriblant frivillige – opprettes «coronabobler» i lavvoen. Dvs. at de som holder på med mat (kjøkken og matproduksjon) er boble 1 og servering (ryddehjelp) er boble 2. Hver boble får eget personalrom/garderobe/toalett, og kan ikke oppholde seg utenfor sitt arbeidsområde under vakt.

Rutine: Gjester møter vakter i døra, blir henvist til et bord, scanner seg, bestiller mat og får servert mat ved bordet. De skal altså ikke trenge å reise seg før de er ferdige med måltidet og klare til å forlate kafélavvoen.

Det er profesjonelle vektere ved inngang og utgang i kafèlavvoen som til enhver tid har oversikt over antall mennesker inne. Det samme gjelder området for Bondens Marked.

 

 

SIKKERHET

Alle har til enhver tid ansvar for:

  • Hold generell god orden slik at en evakuering kan gjennomføres raskt.
  • Aldri kaste fyrstikker, sigaretter eller aske og lignende i søppelspann.
  • Elektriske ovner, kaffetraktere m.m må anvendes i samsvar med bruksanvisning og slås av/frakobles etter bruk.
  • Rømningsveier skal aldri blokkeres. Dette innebærer at det aldri skal plasseres faste eller løse deler som kan hindre eller vanskeliggjøre en evakuering. En enkelt stol kan i en nødsituasjon være et reelt hinder for yt i menneskestrømmen og forårsake skader ved panikk. Glidelåsen nederst på rømningsveiene i lavvoen må ikke fryse fast i isen.
  • Lamper og lyskastere skal ha tilstrekkelig rom i forhold til den varmeutvikling og brannfare disse medfører. Lys- og lydutstyr krever mye strøm. Elektriske anlegg og utstyr starter ca 40% av brannene i Norge.
  • Slukkeutstyr må ikke blokkeres.
  • Gjør deg kjent med kart over uteområdet og i Kafélavvoen. Husk å rapportere alle forhold av betydning til arenaleder.

 

DERSOM ULYKKEN ER UTE

Brann

  • Brannslukningsapparat finnes i alle utstillerbodene.
  • Sørg for å merke deg hvor disse befinner seg på forhånd. Se også avmerking på brannkartet.
  • Branntepper: Minimum 3 stk i Kafélavvoen og 1 stk hos arenaleder.
  • Førstehjelpsskrin er tilgjengelig i Kafélavvoen og på festivalbasen.Arenaleder har overordnet ansvar for evakuering dersom det skulle oppstå brann. Ved en evakuering skal du etter din beste evne være behjelpelig så publikum kommer seg trygt i sikkerhet og selv også forlate område. Sørg for å gjøre deg oppmerksom på rømningsveier i lavvoene før du går på vakt.Se kart over brannslukningsapparat, branntepper og rømningsveier.

 

EVAKUERING

Arenaleder har overordnet ansvar for evakuering dersom det skulle oppstå brann. Ved en evakuering skal du etter din beste evne være behjelpelig så publikum kommer seg trygt i sikkerhet og selv også forlate område. Sørg for å gjøre deg oppmerksom på rømningsveier i lavvoene før du går på vakt.

Se kart over brannslukningsapparat, branntepper og rømningsveier.

 

 

FØRSTEHJELP

Ved nød/krise – husk alltid:

Tenk – gjør deg opp en mening om situasjonen /

  • Ta kontroll over situasjonen og sikre åstedet /
  • Få tak i en/ ere assistent(er)/
  • Lag plass til pasienten(e) /
  • Gi livreddende førstehjelp om nødvendig /
  • Varsle areneleder, festivalsjef eller nærmestegruppeleder
  • Fortsett arbeidet på skadestedet til hjelp kommer

 

DIN OPPTREDEN ER VIKTIG

  • Opptre rolig
  • Presenter deg
  • Hvis mulig, bring pasienten til et rolig sted
  • Vær forståelsesfull
  • Forlat aldri pasienten alene
  • Det er førstehjelpsskrinn på festivalbasen, og i kafélavvoen